Theater Online
Instagram
  • Nyitólap
  • Képgaléria
  • Színházak
  • Portré
  • Hírek
  • Írások
  • Bemutatók
  • HTMSZ
  • Képügynökség
  • TESzT

    Színházak

    Debreceni Csokonai Színház

    • Előadások
    • Galériák
    • Hírek
    • Írások
    • Műsor
    • Épület
    • Igazgatóság
    • Történet

    A nagyváradi színház vendégjátéka Debrecenben

    2008. április 9.
    A nagyváradi színház Kárpáti Péter: Nick Carter avagy végső leszámolás dr. Quartzcal című darabjával vendégszerepel április 15-én Debrecenben a Csokonai Színházban.
    A nagyváradi színház Kárpáti Péter: Nick Carter avagy végső leszámolás dr. Quartzcal című darabjával vendégszerepel április 15-én Debrecenben a Csokonai Színházban.

    A Nick Carter füzetek, a XX. század elején igen nagy népszerűségnek örvendő ponyvasorozat szolgál cselekményi háttérként ahhoz a háromszemélyes darabhoz, amelyet a Nagyváradi Állami Színház Szigligeti Társulata mutatott be nemrégiben a Stúdiószínpadán. Az előadást Pinczés István, a Csokonai Színház korábbi főrendezője vitte színre.

    Kárpáti Péter egyike a legelismertebb és legnépszerűbb kortárs magyar drámaíróknak, műveit rendszeresen játsszák a magyarországi és határon túli színpadokon. A nagyváradiak 1996-ban adták elő Akárki című drámáját. A debreceni közönség láthatta a Tótferi (2000, r.: Rusznyák Gábor) és a Rumcájsz, a rabló (2003, r.: Simon Balázs) c. darabjait.

    A Nick Carter avagy végső leszámolás dr. Quartzcal műfaját a szerző természetes – azaz játékos – egyszerűséggel, a játék szóval határozza meg. Pamutgombolyagból gyújtózsinór. Lézerkard a fakanálból. Hétmérföldes csizmából periszkóp. Első hallásra-látásra meghökkentőnek tűnik, amikor a felnőtt nézőt gyermekies képzettársításokra sarkallják. Ne dőljünk be a szerzői trükknek! Önmagunk háborítatlan, tiszta lényegével találkozhatunk, ha szabadjára engedjük a képzeletünket abban a padlástérben, amelyet számunkra a rendező megálmodott.

    A búvóhelyen – a padlásra, mint helyszínre nincs írói utalás: találja ki a rendező (!) – két fiú és egy lány között, szerelmi háromszög szálai szövődnek. A játék kereteibe öltöztetve, a fiúk állhatatosan harcolnak a lányért, míg a végén a „nő” kilép… talán azért, mert az eljátszott kapcsolat felrémlik közöttük a civil síkon is. A modern pszichológia azt mondja, hogy az ember személyisége személyiségváltozatok halmaza – vélekedik Pinczés. Nyilvánvaló, hogy az ilyen nyitott struktúrájú darabban, amilyen a Kárpáti Péteré, az üzenet tartalma nagyban függ az éppen jelenlévő nézők egyéni (és közösségi) érzékenységétől, az antennáik hangoltságától. A hangoló-kód: a játék: a homo ludens szólíttatik meg ezen az estén. Sok apró etűdből fejlődik sejtelmes kalanddá a történet. Dimény Levente, Kiss Csaba és Gajai Ágnes – a váradi társulat ifjabb évjárthoz tartozó színészei – gátlások nélkül tárulkoznak ki egymás előtt, újabb és újabb szituációkkal, életszabályokkal hozakodnak elő. Kitűnően használják a választott stílusban rejlő improvizációs lehetőségeket, így azok számára is élvezhetővé válik a produkció, akik nem Nick Carter történeteken nőttek fel.

    Feltűnhet a színlapot böngészőknek, hogy a szereplőknek két nevük van: Mihály - Mr. Carter, Tamás - Dr. Quartz és Éva - Ms. Zanoni. A keresztnevek Szerb Antal regényét, az Utas és holdvilágot hozzák az emlékezetünkbe. Kiszabadulhat-e az ember énje börtönéből, lerázhatja-e hazug felnőttsége bilincseit? Lehet-e valahol kiegészíteni, továbbélni azt az ifjúságot, mely visszavonhatatlanul elmerült. E lelki élveboncolást követelő kérdéseken vajúdik Szerb Antal regénybeli utasa, aki nászútjáról a véletlen cinkossága révén, szinte holdvilágos transzban megszökik fiatal felesége mellől, s mint az ifjúság nosztalgiájának megszállottja barangol, bujdosik Olaszországban, míg egy kis állomáson elhagyott párjával továbbrohan a vonat Róma felé. Igaz, a Nick Carter nem az Utas és holdvilág cselekményén alapszik, ám nem tudhatjuk azt sem: a padláson összetalálkozók, vajon honnan szöktek el…

    Debrecen és Nagyvárad színházi kapcsolatainak története a magyar nyelvű színjátszás kezdeteitől íródik: szimbiózis és rivalizálás, tiltások és erőltetések, spontán összefonódások és túlszervezések periódusai váltakoztak benne. Tavalyelőtt a Csokonai Színház vendégszerepelt hatalmas sikerrel Nagyváradon, a Liberté előadásával. E turné viszonzása a mostani vendégjáték, s talán a tartós, rendszeres együttműködés nyitánya is.
    Csokonai Színház Debrecen

    Játszóhelyek, társszínházak, fesztiválok

    • Csokonai Színház Stúdiószínház
    • Debrecen Kóti Árpád terem
    • Latinovits Zoltán terem

    Színház-választó

    Válassza ki a keresett színház kategóriáját majd nevének kezdőbetűjét vagy használja a keresőt!
    • budapesti
    • vidéki
    • nyári
    • határon túli
    • külföldi
    • nemzetiségi
    • fesztivál
    • intézmény
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs

    Partner oldalak

    Az oldal megjelenését támogatja: Nemzeti Kulturális Alap Magyar Művészeti Akadémia Emberi Erőforrások Minisztériuma Kulturális és Innovációs Minisztérium Petőfi Kulturális Ügynökség
    © 2025. - THEATER Online - theater.hu