Theater Online
Instagram
  • Nyitólap
  • Képgaléria
  • Színházak
  • Portré
  • Hírek
  • Írások
  • Bemutatók
  • HTMSZ
  • Képügynökség
  • TESzT

    Színházak

    Interetnikai Színházi Fesztivál – Szatmár

    • Előadások
    • Galériák
    • Hírek
    • Írások
    • Műsor
    • Épület
    • Igazgatóság
    • Történet

    Kifeszítenek egy zongorához

    Dimény Patrícia
    2024. december 1.
    Bolyongó köd a színpadon. Baljós előjel. Derengés. A kézdivásárhelyi Udvartér Színház Derengés c. előadása egy 1944-es thrillert dolgoz fel, amelynek eredeti címe: Gázláng.
    Fotó: Czinzel László

    A film Patrick Hamilton drámája nyomán született. Az előadás rendezője, Rusznyák Gábor a film forgatókönyvét színpadi szöveggé adaptálta, de több fázisban, hiszen a szöveg a próbák során folyamatosan formálódott, egészen a bemutatóig. Ennélfogva a Derengés Kézdin előadott változatát is eleinte valamiféle rejtély övezte, amit az alkotók együtt fejtettek meg és bontottak ki.  

    A Derengés voltaképp arról szól, hogyan képes az ember a manipulációra, a verbális bántalmazásra. Hogyan képes úgy kijátszani a kártyáit másokkal szemben, hogy a végén ő jöjjön ki nyertesként, és áldozatként is. Mindezt azért, mert szeretne megszerezni valamit. Őrülten.

    A férj, Greg zongorista és komponista. Felesége, Paula nagynénjét abban a londoni lakásban ölték meg, ahol most ők ketten laknak. A halott nagynéni házában lapulhat a hőn áhított gyémánt is, amire oly régen mindenki vadászik. A férj minden este elmegy dolgozni egy stúdióba. Paula lépéseket, hangokat hall a padlásról. Mindenki azt hiszi, őrült. Valóban mindenki? Megjelenik egy fiatal nyomozó, Jack, aki a cselédlány, Nancy által közel kerül a házaspárhoz, és lerántja a leplet az igazságról.

    A dialógusokban szépen el(r)ejtett utalások bújnak meg, amelyek a sorok között olvasó nézők fantáziáját mindegyre ingerlik, és a történetre telepedő homályt fent tartják. A néző kételye, bizalma a feleség őrülete és a férj állításai, tettei között jár ide-oda folyamatosan. Kinek van igaza? Tényleg őrültek vagyunk mi is, nézők, mert Paula nézőpontját tartjuk hihetőnek? De akkor jön Greg, és két mondattal eltipor mindent, amit addig a realitásnak hittünk.

    Méregzöld falak határolják a tért, amin titkosajtóhoz hasonló, elhúzható nyílászárókon át közlekednek a karakterek. Fényes linóleum padló terül el a szobában, öreg zongora és egy art deco kanapé tölti be a teret. A háttérfalon hatalmas plexi ablak, ami mögött terjeng a köd. Ahol baljósan elsétál néha egy sziluett. Ebbe az összképbe tökéletes passzoló jelmezek olvadnak bele.

    Fotó: Czinzel László

    A színpadkép meghatározó elemei a füstgépből áradó ködimitáció és a fényváltások lesznek. Ebben a keretbe foglalt doboztérben, egy szobabelsőben játszódik az előadás egésze. Sűrítés történik így a film helyszíneihez képest. Minden a szobában vagy a hátfal ablakán túl (láthatóan) történik. Ez a zárt tér nemcsak Paula karakterét, de a nézőt is lassan nyomasztani kezdi. Úgy érzi, egérfogóba került. Minden bizonnyal ez a kívánt hatás érdekében történik.

    A Derengés műfaji meghatározása: pszichothriller, egy részben. E műfajt tökéletesen kimaxolja, és még rá is tesz egy lapáttal. A hátborzongató vagy nyers részek, valamint az évődéssel és feszültséggel teli pillanatok mellett azért a humor is megjelenik benne. Mégpedig olyan helyzetekben, ahol nem is számítanánk rá.

    A dramaturgia egy fő szálat követ, viszont időben ide-oda ugrálunk. A karakterek kilépnek a cselekményből, egy adott szituációt a nézők felé fordulva, a saját szemszögükből mesélnek el, nem mellesleg hozzáfűzik a véleményüket is. Ezt bravúros fényváltások hangsúlyozzák.

    Az előadás a kettősségre próbál fókuszálni, azt kiemelni. Mindezt a fényváltások és a ki- és belépések mellett a karakterek felépítése vagy a különleges hanghatások segítik meg. Azaz a koncepció egésze felmutatja a valóság többarcúságát. A saját igazságokat.

    Az előadás végén Greget kifeszítik a nagynéni zongorájához. Ahhoz a zongorához, amelyben titkokat – köztük ékszereket – rejtett. Hozzákötözték egyik szenvedélyéhez (ami a zene), a gyilkolás helyszínéhez. Miután kiderült, hogy ő volt a gyilkos, és arra a felmérhetetlen értékű gyémántra megannyi kutakodás után végre sikerült rátalálnia, lecsukják.

    A padlásról hallatszó léptek elhalkulnak. És világosság lesz.

    Fotó: Czinzel László

    Kapcsolódó linkek

    • Az előadás oldala

    Játszóhelyek, társszínházak, fesztiválok

    • Szatmári színház
    • Szatmárnémeti Bábtagozat
    • Ács Alajos Stúdió
    • Sorompók nélkül
    • Tranzit FESZT

    Színház-választó

    Válassza ki a keresett színház kategóriáját majd nevének kezdőbetűjét vagy használja a keresőt!
    • budapesti
    • vidéki
    • nyári
    • határon túli
    • külföldi
    • nemzetiségi
    • fesztivál
    • intézmény
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs

    Partner oldalak

    Az oldal megjelenését támogatja: Nemzeti Kulturális Alap Magyar Művészeti Akadémia Emberi Erőforrások Minisztériuma Kulturális és Innovációs Minisztérium Petőfi Kulturális Ügynökség
    © 2025. - THEATER Online - theater.hu