Theater Online
Instagram
  • Nyitólap
  • Képgaléria
  • Színházak
  • Portré
  • Hírek
  • Írások
  • Bemutatók
  • HTMSZ
  • Képügynökség
  • TESzT

    Színházak

    Budapesti Operettszínház

    • Előadások
    • Galériák
    • Hírek
    • Írások
    • Műsor
    • Épület
    • Igazgatóság
    • Történet

    Októberi programok az Operában és az Erkelben

    Várkonyi Judit
    2015. október 20.
    Az Opera októberben nyitja új kávézóját és ajándékboltját, majd 25-én, Szikora János rendezésében bemutatja a Werthert. Az Erkelben Goldmark: Sába királynője című operájának bemutatóját láthatja a közönség Káel Csaba rendezésében ...

    Az Opera októberben nyitja új kávézóját és ajándékboltját, majd 25-én, Szikora János rendezésében bemutatja a 30 éve nem játszott Werthert. Az Erkel Színházban Goldmark: Sába királynője című operájának kőszínházi bemutatóját láthatja a közönség Káel Csaba rendezésében, majd 27-én és 28-án a Benyovszky című nagyszabású produkció kerül színre a Magyar Nemzeti Táncegyüttes előadásában.

    Új Opera Shop és Opera Café!
    Az Opera 2018-ig szóló beruházási stratégiai tervének megfelelően a szervezési osztály az Opera művészbejárójával szemközti Hajós utca 13-15. szám alatti ingatlanba költözött, így az operaházi felújítás első, a látogatók által is megtapasztalható, konkrét eredményeként 2014 szeptemberében megnyílt az Opera és az Erkel Színház új Értékesítési Centruma. A földszinti részen, a közönségtől hosszú évekig „ideiglenesen” elvett, mobil parapettel elkerített területeken hamarosan megkezdődött az épülethez méltó operaüzlet és kávézó kialakítása.

    A munkálatok befejeztével, idén ősszel a publikum visszakapja kedvelt találkozóhelyeit, ráadásul két további egységgel gazdagodott az Opera által nyújtott szolgáltatások köre. Ha a világ bármely jelentős operaházában megforduló látogatók egy kis szuvenírt szeretnének magukkal vinni emlékül, tágas, korszerű, jól felszerelt ajándékbolt várja őket exkluzív termékekkel, az adott intézményre jellemző tárgyakkal. A világszínvonalú „merchandising shop” régi adóssága a budapesti Operának: új szuvenírboltja immár folyamatosan bővülő árukészlettel, márkázott termékpalettával várja vásárlóit. Az Opera Shop megközelíthető a Dalszínház utcai bejárat felől vagy a főbejáraton át, az aulában található központi ruhatár felől.

    A korábbi, Hajós utcai jegycsarnokban kialakított kávéházban idén októbertől a legfinomabb sütemények és italok várják az Operánál találkozni vágyókat és az előadások látogatóit, nyáron pedig a Szfinx-terasz is fagylaltozóhellyé válhat. Lesz itt lemezsarok, és immár nemcsak a belsősök, hanem mindenki megtekintheti azt a régebben „titkos” arcképcsarnokot, amelynek falain az elmúlt száz év ének-, balett- és zenekari művészeinek, karmestereinek és örökös tagjainak portréfestményei is láthatók.

    Werther – a második operaszínpadi bemutató az idei évadban
    Goethe mindössze 6 hét alatt írta meg Az ifjú Werther szenvedései című levélregényt, amely egy fiatal költő reménytelen szerelmét meséli el, aki a kínok elől végül a halálba menekül. A mű azonnal bestseller lett, egy csapásra híressé tette szerzőjét és elindította a „Werther-kultuszt”: a nők Eau de Werther illatot viseltek, a férfiaknak „Werther-ruhadarabokat” árultak, valamint kisebb öngyilkossági hullám indult el Németország-szerte. 

    Jules Massenet, korának legjelentősebb francia operaszerzője kiváló érzékkel találta meg a zenei és drámai nyelvet, amely által a német episztolából az operairodalom egyik legszívszorítóbb szerelmi története lett, amelyet a világhírű karmester, Michel Plasson vezényletével, Szikora János rendezésében láthat a közönség Operában október 25-től.

    Jules Massenet-t 1887-ben fejezte be a Werthert. Bemutatója 1892 februárjában Bécsben volt, így a francia opera először német nyelven szólalt meg. A párizsi színrevitelre még egy évet kellett várni; a darab azonban nem lett egy csapásra sikeres. 1903-ban tűzte újra műsorára az Opéra-Comique, s ettől fogva valósággal megőrült Párizs és a fél világ az operáért, melyben a karácsonyi gyermekdalok harmóniái közepette egy szerelmes férfi haldoklik. A Magyar Állami Operaház eddig mindössze egy produkcióban játszotta a Werthert, kilencvenkét évvel a bemutatója után, 1984-ben. Pedig az opera az 1892-es ősbemutató után sorra hódította meg a jelentős városokat, Genf, Párizs, Brüsszel, Chicago, New York, Szentpétervár, London és Milánó következett. A Werther az első széria után ugyan időnként felbukkant a színházak műsorán, de nem volt igazán népszerű darab. Az 1980-as években azonban olyan tenorcsillagok, mint Alfredo Kraus, Plácido Domingo vagy José Carreras tanulták meg és énekelték világszerte a címszerepet. Nekik köszönhető, hogy napjainkban a Werther az egyik legnépszerűbb francia opera, amit jelenleg is számos operaház tart műsorán, olyan kiválóságokkal, mint Rolando Villazón, Jonas Kaufmann és Thomas Hampson. Budapesten Arturo Chacón-Cruz és Nyári Zoltán énekli a címszerepet.

    Szikora János a színrevitellel kapcsolatban elmondta: „Massenet Wertherje egy érdekes mátrix. Goethe és Massenet, a XVII. és a XVIII. század mátrixa. A költő Goethétől a zeneszerzőig nagy utat tesz meg, a felvilágosodás végétől a polgárosodás zenitjéig. Így aztán Goethe fiatal, magányos férfialakja Massenet-nél már kissé idejét múlt. Maga a szenvedély, aki beleütközik a felismerésbe, hogy nem lehet szabályok nélkül élni, a társadalom nem erre van berendezkedve. A színpadi látvány, Werther szobája, a költő fekete, sötét magányának szimbólumaként jelenik meg.” Díszlet: Horesnyi Balázs, jelmez: Kovács Yvette Alida.

    A Werther vendégművészei
    Michel Plasson az egyik legelismertebb francia karmester, akit főként francia operák tolmácsolójaként ismerünk. Az USA-ban folytatatta tanulmányait, pályafutása során Amerika és Európa legnagyobb zenekarait egyaránt dirigálta, emellett a világ legjelentősebb operaházaiban (Metropolitan, Chicago Lyric Opera, Covent Garden stb.) lépett fel vendégkarmesterként. Számos lemezfelvétele főként ismert és kevésbé ismert francia operákra fókuszál.

    A mexikói Arturo Chacón-Cruz hazájában 1999-ben debütált, a Carnegie Hallban pedig 2002-ben mutatkozott be Mozart Koronázási miséjében. 2005-ben megnyerte az Operalia Énekversenyt, ezután Észak-Amerika operaházaiban (Los Angeles Opera, Washington National Opera, Houston Grand Opera) énekelt főszerepeket, de meghívást kapott olyan jelentős európai színpadokra is, mint a madridi Teatro Real, a milanói Scala, a velencei La Fenice, a bécsi Theater an der Wien és a Berlini Állami Operaház. 2010-ben Lorin Maazel vezénylete alatt Kínában is bemutatkozott.

    Sába királynője – kőszínházi bemutató: Erkel Színház
    Idén ünnepeljük Goldmark Károly születésének 185., halálának 100. évfordulóját. Legsikeresebb művét, a Sába királynője című operát éppen 140 éve mutatták be. „Annak ellenére, hogy a kezdetekkor hatalmas sikerrel indult a darab – Bécs után bemutatták New Yorkban, Londonban és Milánóban is, vezényelte Mahler (Budapesten) és Richard Strauss is – mára hiánycikk a világ operarepertoárján” – mondja Káel Csaba rendező. Nagyszabású, látványos színrevitelét a júliusi, margitszigeti előbemutató az Erkel Színház közönsége is láthatja.

    Az antik mesék tanúsága szerint Sába királynője a bölcsesség megszállottja volt, s azért utazott a kor legbölcsebbnek tartott uralkodójához, Salamonhoz, hogy próbára tegye tudását. A Bécsben élő, vallásos zsidó családba született, magyarságát híven őrző Goldmarkot egyik tanítványának szépsége ihlette a különös, bibliai tárgyú, túlfűtött szerelmi háromszögtörténet megírására a szeszélyes királynő, egy fiatal jeruzsálemi diplomata és a főpap lánya között. „Tanúi lehetünk annak, hogy egy ember elveszíti önmagát – emeli ki a rendező. – Ez a jelenség a mai világban is ismerős: a virtuális térben annyi impulzus éri az embert, annyi dolog hullik ránk, hogy félő: nem találjuk önmagunkat. A darab arról is szól, hogy sorsunk hogyan függ a környezet hatásaitól. Az erkölcsi mondanivaló mellett pedig két világ – Salamon és Sába világának – találkozása is fontos dimenziója a történetnek.” A szecessziót idéző díszletet Szendrényi Éva, a látványos jelmezeket Németh Anikó tervezte. A címszerepben Gál Erika és Németh Judit, a főbb szerepekben Sümegi Eszter és Bakonyi Anikó, Szemerédy Károly és Kelemen Zoltán, valamint Palerdi András és Fried Péter lép színpadra. A szerelmes Asszád szerepében László Boldizsár és Nutthaporn Thammathi, a thai születésű, németországi tenor látható. A karmesteri dobogón: Kovács János és Szennai Kálmán.

    Magyar Állami Operaház

    Játszóhelyek, társszínházak, fesztiválok

    • Operett Raktárszínház
    • Kálmán Imre Teátrum

    Színház-választó

    Válassza ki a keresett színház kategóriáját majd nevének kezdőbetűjét vagy használja a keresőt!
    • budapesti
    • vidéki
    • nyári
    • határon túli
    • külföldi
    • nemzetiségi
    • fesztivál
    • intézmény
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs
    • a
    • á
    • b
    • c
    • cs
    • d
    • e
    • é
    • f
    • g
    • gy
    • h
    • i
    • í
    • j
    • k
    • l
    • m
    • n
    • ny
    • o
    • ó
    • ö
    • ő
    • p
    • q
    • r
    • s
    • sz
    • t
    • ty
    • u
    • ú
    • ü
    • ű
    • v
    • w
    • x
    • y
    • z
    • zs

    Partner oldalak

    Az oldal megjelenését támogatja: Nemzeti Kulturális Alap Magyar Művészeti Akadémia Emberi Erőforrások Minisztériuma Kulturális és Innovációs Minisztérium Petőfi Kulturális Ügynökség
    © 2025. - THEATER Online - theater.hu