Játsszuk azt, hogy Alma…
Collegium Hungaricum, - Bécs, 2019. 02. 12.
Szegő György
Az osztrák főváros társadalmi morálját, a családi harmónia ősi igényét akkor dúlták fel: Klimt, Schiele és Freud, Peter Altenberg vagy asszonyként Alma Mahler-Werfel. Aki maga is a folyamat drámába illő áldozata lett.
A Játsszuk azt, hogy Alma… monodráma előadása (Nagy András Alma c. művének rendező koreográfusa: Kántor Kata, címszereplő Varga Lívia, Kassai Thália Színház, Jelenlét Színház és Szkéné színház) értékelése előtt a múlt századforduló Bécséről is írnék, azután Almáról is. Bécsről gyakran mondjuk: „a modernizmus bölcsője”. Ez szinte közhely. Szofisztikáltabban fogalmazott híresen okos könyvében, a „Bécsi századvégben” az amerikai Carl E. Schorske. Feltette a kérdéseket: „Hogyan hullott világuk a káoszba?
A 60-as évek óta nagyot változott a világ. És benne a művészet. Utóbbi segíthet a továbbgondolásban, harmónia és széthullás folyamatának női szempontú elemzésében. Beleértve ebbe az emancipációért küzdő nők önreflexióját is. Nagy András Alma c. műve gyakran idézi a főhős Férjeim, szerelmeim c. naplószerű önéletírását – Gondolat, Budapest, 1991. A tragikus kor Alma életében tragikus sorssal is párosult: négy gyermekéből hármat elvesztett, a felnőtt kort megélt Anna is tragikus karakter, ő nem lett világraszóló szobrász. Noha Ernst Gombrich, a neves műtörténész – legalább halála után – nagyon szerette volna. Költői kérdésem: talán zaklatott gyerekkora miatt nem sikerült Annának? De ez már egy másik történet. Visszatérek Alma Schindlerhez, akiből pedig nem lett világraszóló muzsikus.
Alma Schindler, a későbbi Alma Mahler-Werfel gazdag családba született. Apja – korának ünnepelt tájképfestője –, korán meghalt. Tanítványa, a Secession egyik alapítója, Carl Moll lett a mostohaapja. Nemcsak jómódban, de igen művelt képzőművészeti és zenei közegben nevelkedett. Ám Alma ki nem állhatta Mollt, aki visszafogta vágyainak kiteljesedését. Alma Mahler úgy látja, miatta nem lett híres komponista, egy olyan korban, amikor pedig a polgári szalonokban is a legmagasabb szinten muzsikáltak. Azaz, tulajdonképpen kiszélesedett a zenei pálya lehetősége. És még sem. De a hagyományos női szerepkörből való kilépés nem csak neki volt probléma. A zeneszerzőség, a karmesterség máig szinte lehetetlen női művészpálya.
Ábécérendben felsorolom a híres barátokat és szerelmeket, írók, zenészek, képzőművészek és karmesterek neveit: Alban Berg, Leonard Bernstein, Benjamin Britten, Elias Canetti, Theodor Csokor, Lion Feuchtwanger, Gerhardt Hauptmann, Ödön von Horváth, Vaszilij Kandinszkij, Gustav Klimt, Oskar Kokoschka, Lehár Ferenc, Thomas Mann, Ormándy Jenő, Arnold Schönberg, Igor Sztravinszkij, Carl Zuckmayer, Paul von Zsolnay – ők valószínűsítem: már mind halhatatlan művészek. De akadtak politikusok is, kevéssé dicső emlékezetűek: Engelbert Dollfuβ vagy Kurt von Schuschnigg. Lett Ausztria sorsát is formáló haláluk/sorsuk nyomán egy városi babona: „aki Almát szerette, annak meg kellett halnia”. Saját magára később inkább úgy emlékezett, hogy ő a válságba jutott zseniket istápolta, lírai változatban a múzsájuk lett.
Két megjegyzés a letűnt világ kapcsolati hálójáról: két éve a budapesti Műcsarnokban megnyitása 120. évfordulójára Aranykor címen rendeztünk jubileumi kiállítást az Osztrák-Magyar Monarchia festészetéről. (Zárójelben említem: Alma életrajzában mindig Osztrák Monarchiát említ, nem a duális állam nevét.) Monarchiánk aranykori piktúrájának tárlatához kapcsolódó egyik kísérő esemény volt a Játsszuk azt, hogy Alma… előadás is. Egészen új összefüggések tárultak fel a tárlaton és mellékletein.
Egy másik, a határainkon átnyúló kapcsolati hálóra reflektáló személyes adalék: nagymamám, aki 1878-ban született – egy évvel volt idősebb Almánál – árva lányként rangos pozsonyi rokon családnál nevelkedett. Ahol unokatestvére volt bizonyos Mahler Ede, aki Bécsben tanult matematikát, majd Pesten bölcsészetet. Ede bátyám, Gustav Mahler távoli rokona volt. Hamarosan a magyar Kelet-kutatás, ókor tudomány egyik óriása, korának világhírű egyiptológusa, asszirológusa lett. Rajta és a nagyimon keresztül így én is – Gustav Mahler rokona lehetek… Mondjuk erre: kicsi a világ, pontosabban: tegnap kicsi volt. Nem csak én és Mahler, de pl. Kassa és Bécs is jóval közelebb voltak egymáshoz, mint ahogy azt ma megélhetjük.
A „tegnaphoz” Alma Mahlert idézem: „könnyű a tegnapot festeni, ez másolás, csaknem mindenki a tegnapot festi”. Ez a színház a mának szól.